• Školský podporný tím

      • Keďže sme sa aj my rozhodli ísť cestou budovania inkluzívnej kultúry našou snahou je postupne vytvárať inkluzívne prostredie, v ktorom je každý vítaný a prijímaný so svojou jedinečnosťou, tak aby mohol optimálne rozvíjať svoj potenciál.

         

        Cieľom inklúzie je odstrániť rozdiely medzi žiakmi tak, aby v oblasti vzdelávania spolu s ostatnými deťmi mohli svoje schopnosti rozvíjať v čo najvyššej možnej miere. 

        Školský podporný tím pôsobí na našej škole v súlade s § 84a) a § 21 a 24n zákona 138/2019 o pedagogických a odborných zamestnancoch. Školský podporný tím je zložený z odborných a pedagogických zamestnancov školy, ktorí sa aktívne podieľajú na tvorbe inkluzívnej kultúry školy a systematicky pracujú so žiakmi, učiteľmi a rodičmi. Spoločná výchova a vzdelávanie žiakov je uskutočňovaná na základe rovnosti, príležitostí a rešpektovania ich výchovno-vzdelávacích potrieb a individuálnych osobitostí a podporujúca ich aktívne zapojenie do výchovno-vzdelávacích činností školy.

        Cieľom školského podporného tímu je efektívna spolupráca pri práci so žiakmi so špeciálnymi výchovno-vzdelávacímí potrebami.

        Našou prioritou je uplatňovať princíp 3P:

        • pomoc
        • podpora
        • priateľské prostredie

         

        Členovia školského podporného tímu

        • Výchovný a kariérový poradca: Ing. Jarmila Brnáková
        • Školský špeciálny pedagóg: Mgr. Michaela Wohlschlagerová
        • Pedagogickí asistenti: Bc. Michaela Sedláčková, Mgr. Magdaléna Nagyová

        Členovia školského podporného tímu spolupracujú a poskytujú podporu žiakom, rodičom, triednym učiteľom, pedagogickým zamestnancom i vedeniu školy.

         

        Medzi ich hlavné úlohy patrí:

        • Vyhľadávanie a identifikácia zdrojov a rizík u žiakov: pozorovanie v triedach.
        • Všeobecná prevencia – preventívne aktivity s celými triedami: preventívne programy, besedy, workshopy.
        • Pomoc pri adaptácii nových žiakov – komplexný systém prijímania nového žiaka, sledovanie adaptačného procesu dieťaťa, poskytovanie prípadnej podpory v kolektíve triedy.
        • Odstraňovanie školskej neúspešnosti (podporné činnosti v poobedných hodinách).
        • Systematické krízové intervencie u žiakov, rodičov a učiteľov (skupinová/individuálna, reflektovať priebeh dlhodobejšieho problému).
        • Špeciálnopedagogické intervencie a reedukácie u žiakov so ŠVVP.
        • Preventívne programy – krátkodobé/dlhodobé, preventívne aktivity s triednymi kolektívmi – preventívne programy, besedy, workshopy.
        • Pravidelné porady, konzultácie a poradenstvo pre žiakov, rodičov a pedagógov.
        • Spolupráca a komplexný systém spolupráce s ostatnými organizáciami.

         

        Ciele školského podporného tímu

        1. Vybudovanie a ustálenie štruktúry, procesov.
        2. Vybudovanie vzájomných vzťahov.
        3. Zacieliť na význam ŠPT – vedenie  školy, zákonní zástupcovia/rodičia, pedagógovia, žiaci. 
        4. Budovanie inkluzívnej klímy na škole .
        5. Pravidelné porady ŠPT.
        6. Úzka spolupráca s vedením školy.
        7. Pravidelné stretnutia a spolupráca s pedagógmi, zákonnými zástupcami žiaka.
        8. Workshopy pre žiakov, učiteľov, rodičov.
        9. Spolupráca všetkých členov pri aktivitách v triedach.
        10. Zviditeľnenie sa a informovanie o funkcii ŠPT.
        11. Spolupráca  s inštitúciami CPP, (S)CŠPP, iné.
        12. Sieťovanie s inými odborníkmi, prípadne školami.

        Školský podporný tím (ŠPT) predstavuje funkčné prepojenie medzi 1. a 2. stupňom podpornej úrovne na úrovni školy a v prípade potreby zabezpečuje aj prepojenie so zariadeniami poradenstva prevencie na 3., 4. a 5. stupni podpornej úrovne.

        Pri riešení jednotlivých problémov, postupujeme podľa schémy trojstupňovej pomoci.

        Trojstupňová pomoc

        U1 - Úroveň 1 – bežná prevencia a podpora

        Práca učiteľov s podporou asistenta na hodine i cez prestávky, riešenie problémov triednymi učiteľmi, komunikácia so zákonnými zástupcami/rodičmi. Centrom tejto úrovne je triedny učiteľ, pedagogický asistent a zákonný zástupca/rodič ako najdôležitejšie vzťahové osoby okolo žiaka. Kariérový poradca pomáha predovšetkým pri podpore prestupu na vyšší stupeň vzdelávania a pomáha zosúlaďovať IVP žiaka a smerovanie jeho ďalšieho kariérového rozvoja. Na tejto úrovni v rámci prevencie aktívne  pôsobí aj školský psychológ - podpornými
        programami, meraním  klímy,  aktivitami, sústredeniami, akciami  v úzkej  spolupráci s triednymi  učiteľmi, členmi  podporného  tímu v preventívnej práci a identifikácii rizík a zdrojov žiakov. Bohužiaľ na našej škole školský psychológ nepôsobí. Školský špeciálny pedagóg pôsobí v tejto fáze ako poradca.  

        Pozn.: Požiadavka na  riešenie  problému primárne vychádza od triedneho učiteľa, resp. od učiteľa, ktorý zaznamená problém. Ten realisticky zhodnotí svoje sily (nepreceňovať sa, ani nepodceňovať sa) a v prípade potreby sa obráti priamo na jednotlivých odborníkov (po zvážení tiež na vedenie školy). V prípade intervencie podporného tímu je triedny učiteľ vždy informovaný a prizvaný k riešeniu situácie.  

        U2 - Úroveň 2 - cielená (špecifická) intervencia a pomoc žiakom v riziku

        Podpora v tejto úrovni je smerovaná k žiakom, ktorí sú ohrození školským neúspechom alebo emočnými ťažkosťami a vyžadujú si dlhodobejšiu a odbornú starostlivosť. Podľa typu problému na tejto úrovni zasahuje školský špeciálny pedagóg, - terapia, poradenstvo, sprevádzanie, reedukácie, podpora a usmernenie učiteľov a pod. Na tejto úrovni je možné poskytnúť niektorému žiakovi alebo menšej skupine žiakov špecifickú podporu. Jednotliví odborní a pedagogickí zamestnanci úzko spolupracujú medzi sebou a pokúšajú sa postupne
        inkluzívne vrátiť prácu s dieťaťom späť do triedy.

        U3 - Úroveň 3 – komplexná starostlivosť o vážne ohrozené deti a ich rodiny

        Tím postupuje v úzkej spolupráci s učiteľmi, vedením školy, poradenským zariadením a inými zložkami pre pomoc žiakom, či rodine. Môže ísť o prípady krízovej intervencie pri smrti blízkej osoby, prípady týrania a vážneho zanedbávania, ohrozenia žiaka, traumatického rozvodu, porúch správania, vážnych psychických a úzkostných porúch, ťažšieho zdravotného znevýhodnenia a i.  
        Pozn.: Je potrebné, aby tím v súčinnosti s poradenským zariadením spoločne plánoval kroky, aby sa realizovali stretnutia so zápisnicami, spísali sa dohody, plány, navrhli sa účinné kroky a ich následná spoločná kontrola. Takéto hlbšie a komplexnejšie riešenia môžu vyžadovať prácu so žiakom a rodinou na viacerých úrovniach.  Jeden odborník rieši prostredie a rodinu žiaka, iný terapeuticky pracuje so žiakom, triedny učiteľ môže pracovať (v prípade potreby) aj s celou triedou na podpore žiaka. Niektoré prípady vyžadujú aj medzirezortnú spoluprácu (súdy, kuratela, polícia, lekári a i.). Nakoľko je škola k žiakovi a jeho rodine najbližšie, je nevyhnutné, aby aj ostatné subjekty aktívne spolupracovali a koordinovali svoje postupy s rodinou a školou. 

        Spoluprácu s rodičmi detí so ŠVVP považujeme za kľúčovú. Dobré výsledky sa dajú dosiahnuť iba vtedy, ak rodičia pri práci s dieťaťom doma nadviažu na úsilie učiteľov a špecialistov. Je dôležité, aby rodičia vnímali špecifické potreby svojho dieťaťa, a zároveň akceptovali možnosti školy.

         

        Obráť sa na náš podporný tím

        Žiaci

        • ak ti prekážajú pocity smútku, strachu, samoty či hanby
        • ak sa cítiš, že si osamelý
        • ak máš problém ovládať svoje emócie ako sú napríklad zlosť či hnev
        • ak máš konflikty so spolužiakmi, učiteľmi, rodičmi či súrodencami
        • ak sa tvoji rodičia často hádajú a si z toho smutný
        • ak sa ti nedarí v učení a nemáš také známky ako by si chcel
        • ak nevieš na akú strednú školu by si chcel ísť
        • ak sa nevieš sústrediť pre učení a domácej príprave
        • ak sa nemáš s kým porozprávať
        • ak máš akýkoľvek iný problém

        Pedagógovia a zákonní zástupcovia/rodičia

        • ak potrebujete riešiť problémy žiakov v správaní a učení
        • ak potrebujete riešiť problémy v sociálnych vzťahoch žiakov
        • ak potrebujete pomôcť deťom integrovaných v triedach s učením a správaním
        • ak potrebujete konzultovať zmeny v správaní či emočnom prežívaní žiakov
        • ak potrebujete zrealizovať prednášky, besedy či workshopy pre žiakov na rôzne témy
        • ak máte akýkoľvek iný problém, ktorý je v našich kompetenciách

         

        Koordinátor primárnej prevencie

         

        Koordinátor primárnej prevencie: Ing. Jaroslava Kanderková


        Zabezpečuje koordináciu prevencie sociálno-patologických javov ako súčasť výchovno-
        vzdelávacieho procesu.


        Pracovná náplň koordinátora primárnej prevencie:

        • oboznámenie žiakov so zákonom 377/2004 Z. z. o ochrane nefajčiarov a spolupráca 
        • s pedagógmi pri podpore dodržiavania zákona žiakmi
        • prieskum zameraný na identifikáciu javov sociálnej patológie -  šikanovanie, domáce
        • násilie, závislosti
        • realizovanie prevencie v rámci predmetu etická výchova, spoločenská komunikácia,
        • biológia, zdravoveda, občianska náuka, dejepis, informatika a v rámci triednických hodín
        • používanie videoprogramov s tematikou prevencie
        • využívanie zážitkových foriem práce so žiakmi, ktoré sú zamerané na formovanie zmeny
        • postoja k drogám a sociálno-patologickým javom
        • využívanie nástenných novín a schránky dôvery na osvetovú a preventívnu činnosť v tejto
        • problematike
        • účasť na výchovných aktivitách s protidrogovou tematikou (prednáška, zážitkový
        • program, beseda alebo výstava týkajúcej sa danej témy)
        • spolupráca s CPP a účasť na odborných seminároch pre koordinátorov prevencií

         

        Ciele koordinátora prevencie:

        •  zisťuje názory a postoje žiakov,
        • zdôrazňuje význam primárnej prevencie,
        • pôsobí na posilňovanie hodnotového systému mládeže na princípe rovesníckeho pôsobenia a na výchovu študentov k zdravému životnému štýlu,
        • podporuje vlastné aktivity žiakov,
        • zapája celý pedagogický zbor do systému prevencie,
        • spolupracuje s rodičmi žiakov

         
        Oblasti, ktorými sa zaoberá koordinátor:

        • prevencia pred užívaním návykových látok – legálnych (alkohol, tabak, lieky...) i nelegálnych,
        • prevencia pred násilím a šikanou,
        • prevencia pred záškoláctvom
        • prevencia pred kriminalitou, vandalizmom a inými formami násilného správania,
        • prevencia pred ohrozovaním mravnej výchovy mládeže,
        • prevencia pred xenofóbiou, rasizmom, intoleranciou,
        • prevencia pred patologickým hraním,
        • prevencia pred diváckym násilím,
        • prevencia pred komerčným sexuálnym zneužívaním detí, syndrómom týraných a
        • zneužívaných detí,
        • prevencia pred sociálno-patologickými náboženskými hnutiami, sektami.

         

         

        Užitočné linky pre žiakov, rodičov a pedagógov