Školský podporný tím
Keďže sme sa aj my rozhodli ísť cestou budovania inkluzívnej kultúry našou snahou je postupne vytvárať inkluzívne prostredie, v ktorom je každý vítaný a prijímaný so svojou jedinečnosťou, tak aby mohol optimálne rozvíjať svoj potenciál.
Cieľom inklúzie je odstrániť rozdiely medzi žiakmi tak, aby v oblasti vzdelávania spolu s ostatnými deťmi mohli svoje schopnosti rozvíjať v čo najvyššej možnej miere.
Školský podporný tím pôsobí na našej škole v súlade s § 84a) a § 21 a 24n zákona 138/2019 o pedagogických a odborných zamestnancoch. Školský podporný tím je zložený z odborných a pedagogických zamestnancov školy, ktorí sa aktívne podieľajú na tvorbe inkluzívnej kultúry školy a systematicky pracujú so žiakmi, učiteľmi a rodičmi. Spoločná výchova a vzdelávanie žiakov je uskutočňovaná na základe rovnosti, príležitostí a rešpektovania ich výchovno-vzdelávacích potrieb a individuálnych osobitostí a podporujúca ich aktívne zapojenie do výchovno-vzdelávacích činností školy.
Cieľom školského podporného tímu je efektívna spolupráca pri práci so žiakmi so špeciálnymi výchovno-vzdelávacímí potrebami.
Našou prioritou je uplatňovať princíp 3P:
- pomoc
- podpora
- priateľské prostredie
Členovia školského podporného tímu
- Výchovný a kariérový poradca: Ing. Jarmila Brnáková
- Školský špeciálny pedagóg: Mgr. Michaela Wohlschlagerová
- Pedagogickí asistenti: Bc. Michaela Sedláčková, Mgr. Magdaléna Nagyová
Členovia školského podporného tímu spolupracujú a poskytujú podporu žiakom, rodičom, triednym učiteľom, pedagogickým zamestnancom i vedeniu školy.
Medzi ich hlavné úlohy patrí:
- Vyhľadávanie a identifikácia zdrojov a rizík u žiakov: pozorovanie v triedach.
- Všeobecná prevencia – preventívne aktivity s celými triedami: preventívne programy, besedy, workshopy.
- Pomoc pri adaptácii nových žiakov – komplexný systém prijímania nového žiaka, sledovanie adaptačného procesu dieťaťa, poskytovanie prípadnej podpory v kolektíve triedy.
- Odstraňovanie školskej neúspešnosti (podporné činnosti v poobedných hodinách).
- Systematické krízové intervencie u žiakov, rodičov a učiteľov (skupinová/individuálna, reflektovať priebeh dlhodobejšieho problému).
- Špeciálnopedagogické intervencie a reedukácie u žiakov so ŠVVP.
- Preventívne programy – krátkodobé/dlhodobé, preventívne aktivity s triednymi kolektívmi – preventívne programy, besedy, workshopy.
- Pravidelné porady, konzultácie a poradenstvo pre žiakov, rodičov a pedagógov.
- Spolupráca a komplexný systém spolupráce s ostatnými organizáciami.
Ciele školského podporného tímu
- Vybudovanie a ustálenie štruktúry, procesov.
- Vybudovanie vzájomných vzťahov.
- Zacieliť na význam ŠPT – vedenie školy, zákonní zástupcovia/rodičia, pedagógovia, žiaci.
- Budovanie inkluzívnej klímy na škole .
- Pravidelné porady ŠPT.
- Úzka spolupráca s vedením školy.
- Pravidelné stretnutia a spolupráca s pedagógmi, zákonnými zástupcami žiaka.
- Workshopy pre žiakov, učiteľov, rodičov.
- Spolupráca všetkých členov pri aktivitách v triedach.
- Zviditeľnenie sa a informovanie o funkcii ŠPT.
- Spolupráca s inštitúciami CPP, (S)CŠPP, iné.
- Sieťovanie s inými odborníkmi, prípadne školami.
Školský podporný tím (ŠPT) predstavuje funkčné prepojenie medzi 1. a 2. stupňom podpornej úrovne na úrovni školy a v prípade potreby zabezpečuje aj prepojenie so zariadeniami poradenstva prevencie na 3., 4. a 5. stupni podpornej úrovne.
Pri riešení jednotlivých problémov, postupujeme podľa schémy trojstupňovej pomoci.
Trojstupňová pomoc
U1 - Úroveň 1 – bežná prevencia a podpora
Práca učiteľov s podporou asistenta na hodine i cez prestávky, riešenie problémov triednymi učiteľmi, komunikácia so zákonnými zástupcami/rodičmi. Centrom tejto úrovne je triedny učiteľ, pedagogický asistent a zákonný zástupca/rodič ako najdôležitejšie vzťahové osoby okolo žiaka. Kariérový poradca pomáha predovšetkým pri podpore prestupu na vyšší stupeň vzdelávania a pomáha zosúlaďovať IVP žiaka a smerovanie jeho ďalšieho kariérového rozvoja. Na tejto úrovni v rámci prevencie aktívne pôsobí aj školský psychológ - podpornými
programami, meraním klímy, aktivitami, sústredeniami, akciami v úzkej spolupráci s triednymi učiteľmi, členmi podporného tímu v preventívnej práci a identifikácii rizík a zdrojov žiakov. Bohužiaľ na našej škole školský psychológ nepôsobí. Školský špeciálny pedagóg pôsobí v tejto fáze ako poradca.Pozn.: Požiadavka na riešenie problému primárne vychádza od triedneho učiteľa, resp. od učiteľa, ktorý zaznamená problém. Ten realisticky zhodnotí svoje sily (nepreceňovať sa, ani nepodceňovať sa) a v prípade potreby sa obráti priamo na jednotlivých odborníkov (po zvážení tiež na vedenie školy). V prípade intervencie podporného tímu je triedny učiteľ vždy informovaný a prizvaný k riešeniu situácie.
U2 - Úroveň 2 - cielená (špecifická) intervencia a pomoc žiakom v riziku
Podpora v tejto úrovni je smerovaná k žiakom, ktorí sú ohrození školským neúspechom alebo emočnými ťažkosťami a vyžadujú si dlhodobejšiu a odbornú starostlivosť. Podľa typu problému na tejto úrovni zasahuje školský špeciálny pedagóg, - terapia, poradenstvo, sprevádzanie, reedukácie, podpora a usmernenie učiteľov a pod. Na tejto úrovni je možné poskytnúť niektorému žiakovi alebo menšej skupine žiakov špecifickú podporu. Jednotliví odborní a pedagogickí zamestnanci úzko spolupracujú medzi sebou a pokúšajú sa postupne
inkluzívne vrátiť prácu s dieťaťom späť do triedy.U3 - Úroveň 3 – komplexná starostlivosť o vážne ohrozené deti a ich rodiny
Tím postupuje v úzkej spolupráci s učiteľmi, vedením školy, poradenským zariadením a inými zložkami pre pomoc žiakom, či rodine. Môže ísť o prípady krízovej intervencie pri smrti blízkej osoby, prípady týrania a vážneho zanedbávania, ohrozenia žiaka, traumatického rozvodu, porúch správania, vážnych psychických a úzkostných porúch, ťažšieho zdravotného znevýhodnenia a i.
Pozn.: Je potrebné, aby tím v súčinnosti s poradenským zariadením spoločne plánoval kroky, aby sa realizovali stretnutia so zápisnicami, spísali sa dohody, plány, navrhli sa účinné kroky a ich následná spoločná kontrola. Takéto hlbšie a komplexnejšie riešenia môžu vyžadovať prácu so žiakom a rodinou na viacerých úrovniach. Jeden odborník rieši prostredie a rodinu žiaka, iný terapeuticky pracuje so žiakom, triedny učiteľ môže pracovať (v prípade potreby) aj s celou triedou na podpore žiaka. Niektoré prípady vyžadujú aj medzirezortnú spoluprácu (súdy, kuratela, polícia, lekári a i.). Nakoľko je škola k žiakovi a jeho rodine najbližšie, je nevyhnutné, aby aj ostatné subjekty aktívne spolupracovali a koordinovali svoje postupy s rodinou a školou.Spoluprácu s rodičmi detí so ŠVVP považujeme za kľúčovú. Dobré výsledky sa dajú dosiahnuť iba vtedy, ak rodičia pri práci s dieťaťom doma nadviažu na úsilie učiteľov a špecialistov. Je dôležité, aby rodičia vnímali špecifické potreby svojho dieťaťa, a zároveň akceptovali možnosti školy.
Obráť sa na náš podporný tím
Žiaci
- ak ti prekážajú pocity smútku, strachu, samoty či hanby
- ak sa cítiš, že si osamelý
- ak máš problém ovládať svoje emócie ako sú napríklad zlosť či hnev
- ak máš konflikty so spolužiakmi, učiteľmi, rodičmi či súrodencami
- ak sa tvoji rodičia často hádajú a si z toho smutný
- ak sa ti nedarí v učení a nemáš také známky ako by si chcel
- ak nevieš na akú strednú školu by si chcel ísť
- ak sa nevieš sústrediť pre učení a domácej príprave
- ak sa nemáš s kým porozprávať
- ak máš akýkoľvek iný problém
Pedagógovia a zákonní zástupcovia/rodičia
- ak potrebujete riešiť problémy žiakov v správaní a učení
- ak potrebujete riešiť problémy v sociálnych vzťahoch žiakov
- ak potrebujete pomôcť deťom integrovaných v triedach s učením a správaním
- ak potrebujete konzultovať zmeny v správaní či emočnom prežívaní žiakov
- ak potrebujete zrealizovať prednášky, besedy či workshopy pre žiakov na rôzne témy
- ak máte akýkoľvek iný problém, ktorý je v našich kompetenciách
Koordinátor primárnej prevencie
Koordinátor primárnej prevencie: Ing. Jaroslava Kanderková
Zabezpečuje koordináciu prevencie sociálno-patologických javov ako súčasť výchovno-
vzdelávacieho procesu.
Pracovná náplň koordinátora primárnej prevencie:- oboznámenie žiakov so zákonom 377/2004 Z. z. o ochrane nefajčiarov a spolupráca
- s pedagógmi pri podpore dodržiavania zákona žiakmi
- prieskum zameraný na identifikáciu javov sociálnej patológie - šikanovanie, domáce
- násilie, závislosti
- realizovanie prevencie v rámci predmetu etická výchova, spoločenská komunikácia,
- biológia, zdravoveda, občianska náuka, dejepis, informatika a v rámci triednických hodín
- používanie videoprogramov s tematikou prevencie
- využívanie zážitkových foriem práce so žiakmi, ktoré sú zamerané na formovanie zmeny
- postoja k drogám a sociálno-patologickým javom
- využívanie nástenných novín a schránky dôvery na osvetovú a preventívnu činnosť v tejto
- problematike
- účasť na výchovných aktivitách s protidrogovou tematikou (prednáška, zážitkový
- program, beseda alebo výstava týkajúcej sa danej témy)
- spolupráca s CPP a účasť na odborných seminároch pre koordinátorov prevencií
Ciele koordinátora prevencie:
- zisťuje názory a postoje žiakov,
- zdôrazňuje význam primárnej prevencie,
- pôsobí na posilňovanie hodnotového systému mládeže na princípe rovesníckeho pôsobenia a na výchovu študentov k zdravému životnému štýlu,
- podporuje vlastné aktivity žiakov,
- zapája celý pedagogický zbor do systému prevencie,
- spolupracuje s rodičmi žiakov
Oblasti, ktorými sa zaoberá koordinátor:- prevencia pred užívaním návykových látok – legálnych (alkohol, tabak, lieky...) i nelegálnych,
- prevencia pred násilím a šikanou,
- prevencia pred záškoláctvom
- prevencia pred kriminalitou, vandalizmom a inými formami násilného správania,
- prevencia pred ohrozovaním mravnej výchovy mládeže,
- prevencia pred xenofóbiou, rasizmom, intoleranciou,
- prevencia pred patologickým hraním,
- prevencia pred diváckym násilím,
- prevencia pred komerčným sexuálnym zneužívaním detí, syndrómom týraných a
- zneužívaných detí,
- prevencia pred sociálno-patologickými náboženskými hnutiami, sektami.
Užitočné linky pre žiakov, rodičov a pedagógov
- Internetová poradňa pre mladých: https://ipcko.sk/
- Linka detskej dôvery: https://linkadeti.sk/domov
- Linka dôvery Nezabúdka: https://www.linkanezabudka.sk/
- VÚDPaP: https://vudpap.sk/
- Linka podpory VÚDPaP: tel. kontakt: 02 4488 1649, email: koronavirus@vudpap.sk
- Linka detskej istoty: www.ldi.sk
- Internetová poradňa pre mladých so zdravotným znevýhodnením: https://dobralinka.sk/
- Internetové linky dôvery: